Extriören, något som spelar stor roll för användningen.

Hästar finns det till tusen idag, något många glömmer bort när dom letar häst är att kolla hur den är byggd. Många provrider och hästen är superfin, men i slutändan så slår exteriören tillbaka, inte i alla fall men det händer ofta.
Jag själv har varit där så jag kan tala från egna erfarenheter.


Vinklade haser är ett viktigt exempel, rakare haser gör det svårare för en hopphäst att stampa av, ska enligt veterinärer också ha lättare att få spatt, detta vet jag inte så mycket om utan var något jag läste i ridsport, och om dom har gjort undersökningar på det så antar jag att det stämmer.

Något jag också tittar på är kotor, för raka kotor ger ofta ett stummare steg om du vill ha en dressyrhäst, och är en nackdel även för hopphästar då man använder sig mycket av galoppen och vill inte ha en stum galopp. Däremot veka kotor ger med svung i dressyren, men det är viktigt att dom inte är för veka utan egentligen vill man ha ett mellating, då en häst med veka kotor ofta belastar fel, beroende på vilken grad av vekhet dom har.

Min gammla ponny som många känner till (Boy) hade helt för veka kotor, så han belastade vikten som hästen egentligen ska ha på hoven direkt på kotan, vilket gjorde honom skadad mycket tills han konstaterades att han inte skulle hålla som hopphäst.


Om ni tittar på framhovarna så kolla kotorna, så finns det ingen hov under alls, detta medför att kotan nästan går i marken när han galopperar, och då kan ni tänka er hur den lägger sig i backen i landningen i hoppen, fina killen :( <3

Tuffing däremot har väldigt bra kotor, dom är lite låga precis som man vill ha på en hopphäst, sen är han kort i modellen (kort rygg) vilket man vill ha på hopphästar, samt lite längre bakben och lägre fram, alltså lite lågställd, detta ger ofta mer tryck i avstampen och galoppen, som dressyrhästar vill man hellre ha dom längre då hästar byggda på detta sätt i vissa fall har jobbigare att länga sig, men det kan ju funka ändå med mycket jobb.

Men mycket handlar om att man får kolla lite på hur hästen är byggd när man letar, för som hopphäst ska dom vara lite kortare i modellen, kanske aningen lågställda, medan i dressyren lite maffiga och högresta är bättre.

/Emelie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0