Hur mycket och ofta rider ni era hästarna?

Fick en kommentar ang mitt veckoschema för Tuffing, som jag själv nästan tyckte var lite mycket för honom, men fick en kommentar om hur jag ska få honom i kondition när jag rider så lite?

Vill tillägga att stenhårt träna 6-7 dagar i veckan behöver inte alltid ge en starkare häst, utan det är hur du lägger upp ditt ridpass, och det finns mycket som kretsar runt hästens muskulatur och kondition, foder är bland annat en stor del!

Jag var till Strömsholm med honom tidigare i år innan han var fullt igång, och då red jag kanske en dag i veckan och då med lydnad under en kvart, resterande dagar var tömkörning och promenader och mycket vila, och dom passen vi gick eller tömkörde var aldrig mer än tjugo minuter, och inne på strömsholm sa han att hästen var väldigt fint musklad över rygg och bakpartiet.

Anledningen till att jag valt att lägga upp som jag har gjort är att jag tror på det som en liten "oskriven regel" som finns att man ska rida hästen lika många dagar som den är gamal, och han är 4år gamal och jag tränar honom aldrig ens fyra dagar, men däremot kan jag kanske träna under 3 dagar och ha promenader 2-3 gånger.

Jag tror på att jobba på det här sättet, tanken är att han inte ska ridas sönder just nu utan jag ser det långsiktigt att han ska få växa klart och inte bli sönderriden och att han ska hålla i många år, just nu är han bara fyra år och jag har inga ambitoner att stressa honom till tävlingsbanan heller, utan jag tar de som de kommer.


Hur många dagar rider ni era hästar? Och hur många dagar anser ni att man ska rida en så ung ponny?
Jag vill höra ALLAS svar, det är kul att se andras syn på detta, jag tycker bara som jag gör och begär inte att någon annan ska sträva under samma tanke, så släng in en kommentar hur ni gör! :D



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0