Hästhållning, lagligt och inte lagligt.

Jag var för några veckor sen nere i Danmark som dom flesta som läst min blogg vet (teamemelielindberg.blogg.se) i ett stort och välkänt stall över stora delar av världens, också välkänt som att vara väldigt fint och bra hästhållning, jag vet inte riktigt om jag kan hålla med.

Jag förnekar inte att det inte är fint, men det är ju inte så pampigt som redigerade bilder kan få det att se ut, och hästhållningen som vi ska komma till, den var nära att få mig att gråta.

Hästarna står på halm, -utan mockade boxar! Utan dom står på samma halm i en månad (en gång varje månaden kör ägaren ut skiten med traktor, ja ni hör själva, han måste ha traktor (för det blir så mycket och packat att det inte går att mocka) sista dagen jag var där, var en av dessa utkörningar, och jag har aldrig känt doften av något liknande! Jag höll på att spy, det rök amoniakdoft ur boxarna av hur äckligt det var, så ni kan ju gissa vad gott mina kläder luktade sen? Svag doft finns fortfarande kvar i dom även om dom är tvättade...

Inte nog med att dom fick stå i sin skit, så fick dom inte gå ut i stort sett alls (undantag på ca 2 timmar fanns någon gång då och då och gällde vissa hästar) med andra ord stog dom i samma skit 24h om dygnet.

Sist men inte minst, fick dom inget hö, och hur sjukt är inte det? Ännu sjukare var att dom fick äta av denna äckliga halm som dom stog och bajsade/kissade på varje dag, så ingen häst var väl direkt tjock utan dom åt ju så dom klarade sig, inte mer än så, men tänk er vad äckligt, jag blev riktigt upprörd över det!

En av dagarna vid en hoppträning skulle jag hoppa en ponny, jag kände snabbt igenom den och hela höger framsena var svullen och den gillade inte hur man tog på den, och ändå tyckte dom att den skulle hoppa med på träningen på 1timme och väldigt stora hinder, jag avstog den träningen då jag inte ville utsätta den!

Och innan du red så borstade du på din höjd av benen sen sadlade dom och red direkt, och ingen framskrittning utan ett varv skritta dom sen var det trav och galopp för fulla rullar, hästarna fick inte en chans att värmas upp, likadant var det efteråt då dom bara hoppade av och gick in.


Ni förstår nog varför jag inte valde att ta jobbet, jag fick se baksidan av ett av europas största försäljningsstall och jag är glad för det, för dom verkar så seriösa med fina hästar men det var inte riktigt den bilden jag fick, inte nog med det att jag städade täckeskammaren och dom hade lådor med eget smärtstillande, vaccin och dl.

Jag vet inte lagarna i Danmark, men hur kan det vara tillåtet att inte ge hästarna hö?
Eller att inte mocka en box på en månad?
Och ha lådor med massa veterinäramedel, kan väl inte heller vara tillåtet?
Och det där med utevistelse, i Sverige måste hästarna få komma ut lite iallafall, men Danmark kanske har andra regler?


Här kan ni se hur det såg ut i en box, och denna hade ingen häst stått i mer än senaste veckan, tänk er då en månad..


/ Emelie.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0