Hellre en långsam igångsättning och längre hållbarhet!

På min förra blogg diskuterades det en hel del om att jag satte igång Tuffing så himla långsamt tyckte flera, men jag säger som rubriken lyder, hellre en långsam igångsättning och längre hållbarhet!

I dagens läge så sätter alla igång sina hästar på ofta två dagar ungefär, börjar rida dom ordentligt och som vanligt efter en vila, utan att ta hänsyn att leder och muskler drar ihop sig när hästen vilar på ett annat sätt, sen beror det självklart på hur lång tid hästen har vilat, men även om min häst bara vilat en vecka så skrittar/joggar jag några dagar lite lätt först ändå, en vecka är ändå en vecka även om det inte är så länge.

Tuffing har vilat i stort sett sen mitten av september till December, alltså 2.5 och nästan 3 månader, denna vila fick han för att han hade blivit inriden och behövde vila rent pcykiskt som fysiskt, samt så växte han och det är skadligt att träna hårt på en växande häst, vilket många inte heller tar hänsyn till. Denna vila gjorde iallafall bara bra inverkan på Tuffing, dock blev han lite rastlös, trots att han under denna tid gick ute nästan dygnet runt.

När jag flyttade till nytt stall till 1 December så började jag med promenader och olika stretchövningar, och någon gång ibland longerade mer än så gjorde jag inte första månaden, sen under Januari började jag med tömkörning, lite löshopning och dl, men fortsatte även med mina promenader, detta har jag fortsatt med fortfarande, och det har gått lite mer än 4 månader, det enda är att jag lagt in att jag rider honom ca 2 dagar i veckan, fortfarande väldigt sparsamt, och folk frågar mig när jag tänkt börja rida på allvar, mitt svar på frågan är att jag tar det när det känns rätt, jag går på magkänslan!

Många har påstått att det lilla jag gör med honom och så korta pass och bara promenader inte ger muskler, där har ni som påstått det fel! För när jag var på Strömsholm så tyckte dom att han var väldigt fint musklad över ryggen, och detta är för mina övningar jag har gjort, så jag vet att det ger resultat - i längden! Vilket också menas att det tar tid innan det märks, och det är först nu jag börjar se resultat.

Så det där med korta igångsättnigar är jag emot, det är mestadels bara skadligt!

Sen är det inte bara ridning eller annan träning som spelar in, något som är viktigt i uppbyggnaden av hästens muskler är en bra foderstat som funkar, vilket inte heller är det lättaste. För en häst som inte har så mycket muskler från början är det viktigt att den får mycket protein som den kan bygga muskler av, och se till att din häst inte saknar någon mineral för det kan göra det svårare om den har vitaminbrist, vilket är rätt logiskt.
E-vitamin är väldigt bra vid muskeluppbyggnad och jag själv använde det i somras när jag jobbade med Tuffing ingör treårstestet, han var ung och behövde tillskott av det,  men man såg även att det gav resultat, och har du en riktigt bra foderstat, kan din häst vila en längre tid utan att det knappt märks, detta är något många glömmer eller tror att det inte har någon betydelse.

Hur sätter ni igång era hästar efter en vila? Hur många dagar tar ni det lugnt?
Vore kul att veta hur ni ser på detta med igångsättnigar!

En Tuffing i somras, lite rund om magen efter 3 veckors bete. :)

/Emelie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0