Behandlingar av hästar hit och dit.

Jag och min bloggpartner (Kim) har diskuterat detta mycket, och kom fram till att vi borde skriva om det, våra åsikter och liknande, det är ju intressant att se hur andra tycker.

I dagens samhälle vet vi ju alla mevetna hästmänniskar att mycket bluff och medecinering och liknande förekommer, ofta även mer än vad vi tror!
Det blir allt mer dopningsfall och till och med på regional nivå där hästar fått i sig otillåtna substanser. Inte är det heller speciellt ovanligt att var och varannan tävlingsryttare på högre nivå regelbundet "sprutar" sina hästar, eller ger dom smärtstillande under vissa perioder under året, för att "förebygga".

Absolut, om det verkligen är nödvändigt förstår jag att man kan låta sin häst behandlas, men då ska det också vara absolut nödvändigt, och ingenting för att "smörja leder" eller "bara för att".
Det är vetenskapligt bevisat att vissa av alla medel som finns att det i längden istället kan ha en skadlig effekt, om det händer att man någon gång då och då gör som jag nämde ovan, sprutar bara för att, sån kan det bli i slutändan den effekten att lederna behöver dom bekämpningsmedlena för att hålla sig friska, det är ju ingen nyhet att även om det lindrar inflamation ofta bryter ner ledernas egna imunförsvar.

Numera är det inte alls svårt att komma åt dessa medel, det är nog rätt hög statistik på hur många som har olika medecinska preparat liggande hemma, i reserv som kanske är över sen en behandling dom behövde, som dom nu istället utnyttjar, eller dom som har kontakter via veterinärer.

Förr var det mycket hårdare på att få tag i, du behövde nå vissa brister för att dom ens skulle spruta, ännu mindre få det utskrivet. Idag behövder du bara överdriva dina problem lite, om ens det så skriver dom glatt ut det, javisst dom tjänar ju pengar på det, men var finns moralen i det hela?

Det har nog aldrig varit så enkelt att komma åt, och det känns som det blir enklare och enklare, och det känns även som fler och fler använder sig av detta istället för att ta det lite lugnare och låta sin häst vila, som i många fall funkar bättre, men nej, att kunna vara back on track om två veckor igen känns ju mycket mer lockande, även om hästen blir halt inom ett år igen, för då kan du ju bara spruta igen! (?!)

Och till smärtstillande, som tex fenylbutazon som många glatt petar i sina hästar, utan att ta reda på biverkningar av detta. Fenylbutazon fanns till människor förr, detta förbjöd pga det var skadligt för levern, vilket det även har visat sig vara på hästar (inte lika illa, då hästarna tål det på ett annat sätt) men under lång användning eller regelbunden, så tänker inte många på att dom kan få leverproblem, och säkert en hel del annat vi inte vet om.

Jag förstår inte detta, jag har väldigt svårt för detta. Självklart drar jag inte alla över samma kant, för att behandla kan ju ibland vara bra och även ibland sista utvägen, men då anser jag att det verkligen ska behövas. Jag själv försöker in i det sista innan jag sätter mig med något sådant.

Hur resonerar ni?
/Emelie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0