Foder, en hel vetenskap och ändå så mycket man inte vet.

En läsare har tidigare önskat att jag ska skriva om vad jag ger för foder till mina hästar, så jag tänkte att jag skulle svara på det, men tänkte även lägga upp lite om mina åsikter om att krångla till det med foder själv..

Att välja rätt foder, det är ingenting som är lätt och ofta är det bra att ta hjälp av någon kunnig.
Först och främst lär du ha ett bra grovfoder, alltså ett bra hö, det sägs att dom flesta hästarna klarar sig fint på bara ett bra hö, med andra ord så behöver du inget krafftfoder, och det tror inte jag heller.


Att proppa i sin häst massa saker som man inte ens vet om den behöver tycker jag känns dumt och otroligt oansvarligt, jag menar, det har kommit upp fall om hästar som blivit sjuka för dom har fått för mycket av en viss mineral och för lite av någon annan, så jag anser att ska man sitta och ge sin häst massa annorlunda saker så bör man kolla upp det med en foderexpert och eventuellt även en veterinär.

Idag finns det många färdiga foder man kan köpa som innehåller alla vitaminer och mineraler, detta är något jag tycker man ska satsa på om man inte kan själv. För det finns hur många olika som helst, det finns dom som är mindre uppiggande, och dom som är uppiggande, dom som har mer eller mindre protein, ja alla dom olika effekter som vi människor kan tänkas vilja uppnå, just anledeningen till att vi ger våra hästar krafftfoder.

Så med andra ord, är du inte erfaren eller har energi på att lägga ner tid och pengar på att höra runt vad som du kan blanda, satsa på ett färdigt foder och ge mängd efter innehållsförtäckningen, krångla inte till det själv.

Nu under sommartid är det också viktigt att ha tillgång till saltsten, och den kan du hänga up i boxen, finns dom som ger salt i fodret men är hästen verkligen i behov av salt (och/eller mineraler om man har mineralsten) så söker den sig dit det finns, så att blanda ner är många gånger totalt onödigt och i vissa fall skadligt!

___________
Mina hästar:

_____________

Nu tänkte jag gå in lite på vad mina hästar får för mat och av vilken anledning, eftersom jag just nyss skrivit att man inte ska blanda och krångla ensam, och mina får en hel del olika saker.

__________
Hanson:
__________

Har fri tillgång på hösilage under vintertid, under sommaren nu går han också på grönbete dygnet runt, viktigaste faktorn eftersom han lätt tunnar ur är att han hela tiden har tillgång till mat.

Sedan får han för nuvarande i krafftfoder väg:

0.5 kg Hippo Bas Harmoni
0.5 kg Krossat Korn
20 mg torkad älgört
20 mg Vallört
Samt lite linfröolja!


Vi börjar med Bas Harmoni, detta är ett såkallat färdigfoder vi pratat om, som är en musli. Den är havrefri och har lugnande effekt på "heta" hästar samt innehåller mycket proteiner. Hans blir väldigt lätt uppåt och är lite  stissig att hantera, så han har verkligen fått god effekt av detta foder.

Sedan får han krossat korn för det innehåller mycket fetter och stärkelser, och det är ju ingen nyhet att smala hästar går upp av korn. Anledningen till att jag blandar dessa är för att Hans behöver ha i sig fetterna och stärkelserna från kornet, men kornet innehåller inte alla proteiner och liknande han behöver istället.

Örterna då
...(älgört, vallört),

Älgört- Sammandragande, antireumatisk, syreneutraliserande, magmedel.
Detta får han för sina leder, det ska mjuka upp lederna samt ska älgört vara lindrande för magen/tarmarna, så vi ska testa denna ört på rekomendation, för att se om det hjälper honom att komma upp i vikt ännu mera.

Vallört- Lindrande, anti-inflammatorisk, sårläkande, slemlösande, lungstärkande.
Även här har vi för hans leder men även för att han har börjat hosta lite på sista tiden, och det är slemlösande, så vi ger det i stort sett för både lederna och hostan.

Linfröolja innehåller även den fetter, har även posetiv effekt även den på leder (och även hjärta/kärl och hormonbalans)

Allt som jag ger Hans har jag diskuterat med foderrådgivare och fått måtten på. Under vintertid får han dubbelt så mycket av allt krafft. I och med dessa foder som han nu får och som jag relativt nyligen börjat med, så hoppas jag att han blir fin i kroppen snart, ska även tillägga lite E-vitamin snart som främjar muskeluppbyggnaden, och se om även det kan hjälpa till.
_________


Tuffing:

_________

Tuffing behöver man inte alls krångla lika mycket med, han är ju ponny och väldigt lättfödd, även han kommer gå ute under denna sommar så ströfodras bara lite med hö om det behövs, annars klarar han sig fint på gräset.

I krafftfoderväg får han:

0.4 Fibergri Bas morgon/kväll samt en näve extra mineraler och ett "pumpslag" linfröolja.

Fibergri är ett komplett kraftfoder med vitaminer, mineraler och spårämnen i nivåer för att passa den typen av arbete som nämnts ovan. FIBERGI BAS innehåller bl.a. biotin i en mängd som säkerställer optimal utfodring för hovarna, E-vitamin och selen i mängd som anses lämplig för denna hästgrupps muskelarbete, magnesium för optimala nerv- och muskelfunktioner, koppar för bindväv och skelett.

Extra mineralerna är för att foderrådgivaren sa att egentligen ska man ge större mängd än vad jag ger min, så då kan han behöva lite extra. (Han får inte mer krafftfoder då han blir lite het då) och linfröoljan får han för den har bra effekt på leder (förebyggande) och för övrigt får man väldigt blanka och fina hästar av det.

Dock får han väldigt lite av det då Fibergri redan innehåller linfrökaka, och det är skadligt att ge för mycket, så ger du din häst Fibergri och Llinfröolja MÅSTE du vara NOGA med mängden!


Detta är vad mina killar får, jag tycker det är viktigt att satsa på ett bra foder även om det kostar lite extra, men först och främst, ta reda på vad du vill ha ut för effekt av ditt foder, vill du kanske ha upp din häst i vikt? Eller kanske få den lugnare/piggare?
Jag är ingen expert men jag har haft stor användning av dom jag pratat med, och jag kan råda alla till att ta kontakt med en foderrådgivare, i vissa fall har dom det i butiken där du köper ditt foder. Foderstaten har ju trots allt en otroligt stor del i hästens uppbyggnad av kondition och muskler!


/E.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0