Han är ju för grym min lilla!

Idag hade jag första hoppträningen på Tuffing, skulle egentligen haft det imorgon men kunde ta en tid idag, bara en halv träning ungefär då han inte är tillräckligt stark för att hoppas som en fullvuxen, han har ju trots allt bara hoppat några få gånger i sitt liv med ryttare och detta travhoppning, så jag hade inga förväntningar, nytt ställe osv.

Redan när jag red fram va han aspigg och gick och blåste sig som en hingst, så som han gör när han själv tycker att han är snyggast! ;) Fick trava fram över 4 travbommar, det gick bra, även galoppfattningarna gick jättebra och han fattade rätt alla gånger förutom en gång, eller ja han fattar alltid rätt på vänster galopp men brukar ha svårare för höger, men det gick bra idag, fast han var söt och bockade och busa, men det hör ju till:D

Sedan så travhoppade vi kryss på långsidan med markbommar, sedan testade vi även i galopp, han var lite vinglig men sista språnget var awsooome, och då slutade vi för han gick så jäkla bra!

Han är för bäst min lilla ponny! <3



Utvärdering och mina egna tankar efter träningen och vad vi kom fram till behöver tränas:

-Träna upp styrkan, jobba mycket på rakt spår men även volter och få honom att ha med sig hela sidan, blir lite vinglig ibland upp till hindrena, men sen var det ju första gången + att han har ju inte styrkan som en vanlig häst, men nu blir det mycket träning i skog och mark!

-Få honom kvickare för skänkeln, han svarar väldigt bra mellan skritt och trav, och tvärtom men i galoppen stannar han gärna upp och gör ett bussprång, och han ska lyssna för skänkeln och gå fram när jag ber honom om det, inte 2 sekunder efteråt.


Överlag är jag nöjd, hade inte förväntat mig att han skulle vara så grym, nu taggar vi vidare!

/Emelie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0