Sommaren och dess alla plågor.

Nu har värmen verkligen kommit, idag har även årets första åskat titta in, jag gillar inte åska men det är lite mysigt att man känner av sommaren, och skolan börjar gå mot sitt slut! :)
Sen så har sommaren som alla andra årstider en viss nackdel, i detta fall pratar jag om flugor, insekter och allt sådant!

Vi har ju haft hästar sedan jag var liten, och jag har nog testat hur mycket produkter som helst, dyra som billiga, men det är faktiskt våra egna blandningar som har fungerat bäst!

Switch har jag använt flera gånger, men det hjälpte inte märkvärt på någon av mina dåvarande 2 hästar, det fungerade första veckan någorlunda, fortfarande mycket bromsar och liknande, men det är ju ett bra alternativ att kombinera med, men jag tycker inte alls att det är sådär superbra som många pratar om, speciellt inte till det priset, men som sagt, att kombinera blir det nog super.


Ultra Sheild ska också vara en spray du inte behöver spraya på så ofta, denna är också ganska dyr om man jämnför med alla budgetalternativ som idag finns, och med denna upplevde jag ungefär samma effekt som med switchen, det funkar några dagar, dock måste man spraya det här oftare än man behöver switcha, men mot mygg och knott tycker jag inte denna fungerar alls, utan det är mer på större flugor. Jag sprutade själv på mig detta + på hästen under en skrittur i skogen med mygg och har nog aldrig haft så mycket bitmärken, så denna använder jag inte längre.



En salva som är känd för att vara bra på sår är 4 ess salvan, men den fungerar även skitbra mot flugor, den har en doft av tjära och som dessutom är bra på sår och inte alls lika dyr som ovanstående, så denna brukar jag använda och smörja in svans och huvud och diverse mindre delar. :)



Sedan använder jag lite alvor mot klåda, då det kliar för dom när dom blir bitna, och dom får ju alltid några bett hur mycket man skyddar dom, och har man då ingen hage med träd kan det vara skönt om det inte kliar så mycket, jag har använt mig av AVS salva samt Grön Hästsalva, ganska dyra båda två tyvär men väldigt dryga och fungerar verkligen, så om du kanske har en exsemhäst så kan jag rekomendera detta, speciellt AVS!

 


Sen har vi massa budgetalternativ som sånna från Hööks/Börjes och liknande, även dom har jag använt mig av och det fungerar super att spraya dagligen, dock sämre effekt men innehar ju visst skydd, det beror ju på hur mycket man vill/behöver skydda sin häst från dessa odågor!

Jag själv håller mig till 4ess salvan och dessa två sista som är emot klåda, utöver det brukar jag blanda mitt egna flugmedel, jag tänkte skriva ut lite recept som jag kan här så håll utkik imorgon!


/Emelie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0